Znanje in podpora

Kako vemo, kdaj je čas za menjavo gum?

Pri izbiri in nakupu gum ne smemo varčevati, saj je prav od ustreznosti in kakovosti gum odvisna stabilnost, varnost in zavorna pot vašega vozila. Posledice uporabe poškodovanih, obrabljenih ali drugače neprimernih gum so v cestnem prometu žal lahko tudi usodne.  Kdaj je treba stare pnevmatike zamenjati z novimi in kakšne pnevmatike izbrati, preberite v nadaljevanju, v članku Aleksa Humarja, večkratnega državnega rally prvaka.  

Zakon o varnosti cestnega prometa določa, da morajo biti vsa motorna vozila v času od 15. novembra do 15. marca opremljena z obvezno zimsko opremo. Pod obvezno zimsko opremo vozila spada komplet štirih zimskih gum z minimalno globino profila 3 mm, ali pa komplet štirih letnih gum z enako minimalno globino profila in s pripadajočimi snežnimi verigami za pogonski kolesi.  

Če vaše vozilo v tem obdobju ni ustrezno opremljeno in vas ustavi policijska kontrola, boste kaznovani z denarno kaznijo, lahko pa vam tudi prepovejo nadaljevanje vožnje.  

Seveda pa zakonodaja ni edini razlog za zamenjavo pnevmatik. Vsakih nekaj let (ali pogosteje) je treba pnevmatike zamenjati z novimi tudi zato, da zagotovimo njihovo brezhibno delovanje in maksimalno možno varnost na cesti. 

Zakonsko določen minimalni profil pri letnih gumah je 1,6 mm, za zimske gume pa je minimalni zakonsko določen profil 3 mm. 

Kdaj torej zamenjati stare pnevmatike z novimi?   

Prvi in najbolj prepoznaven znak, ki naznanja čas za zamenjavo gum na vsakem vozilu, je vidna, prepoznavna obraba. Guma, ki nima več ustreznega profila, ni več primerna za vožnjo. Prekomerno obrabo avtomobilske gume prepoznate tako, da je tekalna plast gume obrabljena preko meje optimalne varnosti. Slednje najhitreje preverite tako, da izmerite globino profila: zakonsko določen minimalni profil pri letnih gumah je 1,6 mm, za zimske gume pa je minimalni zakonsko določen profil 3 mm.  

Če na gumah ni več ustreznega profila, jih je treba predvsem zaradi varnosti, šele potem pa tudi zaradi zakonske obveznosti nemudoma zamenjati z novimi.   

Drugi razlog za zamenjavo gum so seveda tudi vidne poškodbe gume. Če na gumi opazite razpoke, vdrtine, zareze, mehurje in druge nepravilnosti, je potreben takojšen pregled poškodovane gume pri vulkanizerju. Poškodbe na gumi so namreč zelo resna nevarnost, ne le za voznika, ampak tudi za vse udeležence v cestnem prometu, zato jih je treba zamenjati z novimi.   

Katere gume je najbolje izbrati?  

Na to vprašanje ni enega samega, univerzalnega odgovora. Obstajajo pa priporočila in smernice, ki so lahko v pomoč vsakemu lastniku vozila.  

Glede na letni čas izbirajte med letnimi, zimskimi ali celoletnimi pnevmatikami. Gume različnih velikosti, zgradb in materialov namreč vplivajo na stabilnost vozila, oprijem na cestišču ter na samo vodljivost avtomobila. Za najboljšo učinkovitost gum je treba uporabiti enak tip pnevmatike na vseh štirih kolesih, pri čemer bodite pozorni na označbe, navedene na pnevmatikah:   

  • Oznaka M + S pomeni, da gre za različico gum Mud in Snow, ki so posebej prilagojene za vožnjo po blatu in snegu.  
  • Nekatere gume imajo dodano tudi snežinko. Te gume izpolnjujejo posebne kriterije glede ravni oprijema, zavorne poti in vodljivosti v zimskih razmerah.  
  • Nikoli ne kupujte starih gum! Na vsaki gumi je oznaka DOT, ki jo sestavljajo štiri številke, ki označujejo teden in leto, v katerem je bila posamezna guma izdelana. 
Zakaj je pametno na vozilu sezonsko menjati pnevmatike? 

Uporaba sezonskih gum zagotavlja optimalno prilagajanje gume vremenskim razmeram, posledično pa tudi optimalno porabo goriva pri vožnji.  

Vemo, da letne gume niso primerne za vožnjo po snegu, ledu in zimskih razmerah, ker je njihova zmes drugačna. Na poledeneli cesti nimajo ustreznega oprijema, zato so v kombinaciji z letnimi gumami z zakonom predpisane verige.  

Zimske gume na snegu

Zimske gume v snežnih razmerah

Zimske gume so prilagojene vožnji v zimskih razmerah in zagotavljajo boljši oprijem na mokrem in poledenelem cestišču. Če z njimi vozimo tudi poleti, pri visokih temperaturah cestišča niso enako zanesljive kot letne pnevmatike, obenem pa se tako tudi hitreje obrabijo in še poraba goriva je večja.  

Tako imenovane celoletne gume so kompromis, ki zagotavlja relativno varno vožnjo poleti in pozimi, vendar se v izjemnih zimskih razmerah ne obnesejo najbolje. 


Aleks Humar je v slovenskem rallyju prisoten že vrsto let, svoj prvi rally pa je odpeljal leta 1995. V Humar Racing so državni prvaki v rallyju v skupni razvrstitvi v letu 2016, 2014, 2013, 2012 in 2010.