Znanje in podpora

Ali lahko z zimskimi gumami vozite tudi poleti?

Pnevmatike so za vozilo to, kar so za voznika čevlji, pravi večkratni državni rally prvak Andrej Jereb. Če nam torej ne pride na misel, da bi v poletnih mesecih od doma odhajali v težkih zimskih škornjih, zakaj se tako pogosto dogaja, da na pot odpravimo z zimskimi gumami? Včasih se morda premalo zavedamo, da so pnevmatike ključnega pomena za varnost v prometu, saj so edina stična točka med cestiščem in vozilom. 

Redno pregledovanje, vzdrževanje in menjava pnevmatik je pomemben korak pri zagotavljanju varnosti in tudi udobja pri potovanju z jeklenim konjičkom. Različne pnevmatike, zaradi katerih je potrebna sezonska menjava, namreč niso le modna muha ali marketinška poteza.

Preverite, zakaj je menjava več kot le nujno zlo, in ali so zimske pnevmatike primerna in varna izbira tudi v poletnih mesecih.

Kaj določa slovenska prometna zakonodaja?

Slovenska prometna zakonodaja zapoveduje, da morajo biti v obdobju med 15. novembrom in 15. marcem vsa vozila, udeležena v prometu, opremljena s predpisano in ustrezno zimsko opremo. V tem času morajo biti vaša vozila obuta v zimske pnevmatike ali letne pnevmatike s profilom vsaj 3 milimetre. To je globina, ki omogoča stabilnost vozila na cestišču. Pravilnik o zimski opremi vozil v cestnem prometu določa tudi, da morajo biti v primeru uporabe letnih pnevmatik del zimske opreme tudi snežne verige.

Če v tem obdobju vozite brez zimske opreme, bo lahko ob policijski kontroli vaša denarnica lažja za 40 evrov. Če zaradi vožnje z neprimerno zimsko opremo povzročite nesrečo, pa je kazen lahko tudi 5 kazenskih točk ali globa celo do 500 evrov. Poleg tega vam zavarovalnica lahko tudi zavrne izplačilo škode.

Po letne pnevmatike se odpravite k strokovnjakom na Petrol

Zimske pnevmatike zagotavljajo najboljšo zmogljivost ter nudijo boljši oprijem v zimski sezoni, letne pa v toplejših mesecih.

Z menjavo zimskih pnevmatik vam ni treba hiteti

Pred prihodom zimske sezone vozniki zakonodajo večinoma upoštevajo, saj se zavedajo, da vožnja z letnimi pnevmatikami na zasneženem ali poledenelem cestišču ni varna oziroma se lahko zgodi celo, da na kakšni nespluženi klančini (celo v mestu!) obtičijo. S prihodom toplejših mesecev pa se jim z menjavo pnevmatik ne mudi preveč, saj zakon vožnje z zimskimi pnevmatikami v poletnih mesecih ne prepoveduje.

Z menjavo zimskih pnevmatik z letnimi vsekakor ni potrebno hiteti, saj so vremenske razmere v začetku pomladi lahko precej nepredvidljive. Tako nas sneženje lahko preseneti tudi marca ali celo aprila, zato se je bolj kot po koledarju priporočljivo ravnati po vremenskih razmerah. Pnevmatik torej ni potrebno menjati na določen datum, je pa to priporočljivo, saj je to datum po katerem se pričakuje nižje ali višje temperature, ki zahtevajo določen tip pnevmatike.

Tudi pred ali po datumu, ko je zimska oprema nujna, vas lahko doleti kazen, če v zimskih razmerah na cesti - ob poledici ali ko se ob sneženju sneg oprijema cestišča - nimate primernih pnevmatik ali če njihov profil ni ustrezen.

Zimske pnevmatike so najbolj učinkovite v zimski sezoni

Glede uporabe zimskih in letnih pnevmatik so si strokovnjaki enotni. Strinjajo se, da zimske pnevmatike zagotavljajo najboljšo zmogljivost ter nudijo boljši oprijem v zimski sezoni, letne pa v toplejših mesecih.

Zimske pnevmatike so namenjene vožnji pri temperaturah do +7 °C in so narejene iz drugačne gumene zmesi, ki je namenjena vožnji v nizkih temperaturah. Odlikuje jih ostrejši in globlji profil in lamele za izpodrivanje snega, zato zagotavljajo boljši oprijem na poledenelem ali zasneženem cestišču. Imajo tudi večje število zarez v blokih tekalne plasti in manjšo aktivno površino profila tekalne plasti, kar zagotavlja optimalno prilagojenost zimskemu cestišču.

V poletnih mesecih imajo slabši oprijem kot letne pnevmatike, ravno tako pa se na vroči in suhi površini hitreje in neenakomerno obrabijo. To se lahko odraža v daljši zavorni poti in posledično manj varni vožnji. To pomeni tudi, da je vožnja manj ekonomična, saj bo življenjska doba pnevmatik krajša.

Nasprotno pa imajo letne pnevmatike ne cestišču boljši oprijem pri višjih temperaturah. V zimskih razmerah, ko je cestišče hladno, mokro ali zasneženo, pa postanejo trše, oprijem se znatno zmanjša zato se poveča zavorna pot vozila in poveča tveganje težav na cestišču.

Kaj pa celoletne pnevmatike? So dobra izbira, a le tam, kjer so zime mile in temperatura le redko pade pod 0°  C.  


Andrej Jereb je svoj prvi rally odpeljal jeseni leta 1993. V Sloveniji je bil doslej najhitrejši trikrat, z odmevnim petim mestom na rallyju Monte Carlo leta 2006 pa se je začel njegov preboj v svetovno rally prvenstvo.