Znanje in podpora

Vodič: Vse o motorističnih pnevmatikah

Pnevmatike za vse vrste vozil imajo pomemben vpliv na splošno varnost v cestnem prometu, zato morajo biti ustrezne. To dejstvo pa še toliko bolj velja za motorna kolesa. Varnost v cestnem prometu mora biti prvo in osnovno vodilo slehernega udeleženca v cestnem prometu. V primerjavi z vozniki avtomobilov, so motoristi v cestnem prometu bistveno bolj izpostavljeni nevarnostim oziroma so bistveno bolj ogroženi. Kljub kakovostni zaščitni opremi, ustreznemu zanju in motorističnim izkušnjam v praksi, je za varno vožnjo ključnega pomena tudi pravilna izbira ustreznih motorističnih pnevmatik.

Kako pravilno izbrati primerne pnevmatike za motor?

Da bo vožnja z motorjem kar najbolj varna, morajo pnevmatike za motor ustrezati vrsti motorja, pa tudi letnemu času. Kakovostne moto pnevmatike morajo zagotavljati dober oprijem, še posebej na mokrem cestišču, da omogočajo varno vožnjo skozi cestne zavoje. Če se z motorjem vozite tudi v zimskem času, bodo potrebne zimske pnevmatike, oziroma vsaj par celoletnih. Na drugi strani pa lahko tisti, ki se z motorjem vozite pretežno poleti, izbirate med bolj varčnimi in za vroče cestišče primernejšimi letnimi motorističnimi pnevmatikami.

Letne pnevmatike

Gumena zmes, ki se uporablja za izdelavo letnih pnevmatik je manj elastična v primerjavi z zimskimi pnevmatikami. Slednje pride do izraza predvsem pri višjih zunanjih temperaturah. Zaradi manjše elastičnosti sta kotalni upor in obraba nižja, nižja je raven hrupa, povišano pa je udobje pri vožnji. Dokazano je, da letne pnevmatike dosegajo boljše rezultate, ko gre za prevožene kilometre, kakor tudi glede same stabilnosti motorja in lažjega upravljanja. Dodatna prednost letnih moto pnevmatik je seveda tudi prihranek pri porabi goriva.

Ali ste vedeli?

Poleg letnih torej obstajajo tudi zimske moto pnevmatike, ki so izdelane iz specialne gumene zmesi, ki je bolj odporna na nizke temperature, imajo širše tekalne plasti in dodatna rebra, ki se zapirajo med vožnjo, kar zagotavlja, da se pogonske in zavorne moči kar najbolj optimalno prenesejo na cestišče. Obstajajo pa tudi celoletne moto pnevmatike, vendar so na trgu precej redke in se večina motoristov ne odloča zanje, saj gre za nekakšen kompromis pri varnosti tako v letnih kot v zimskih pogojih.

Različne vrste moto pnevmatik za različne vrste motorjev

Poznamo različne vrste motorjev, torej motociklov oziroma motornih koles. Razlikujejo se tako po obliki, velikosti, moči, ter seveda po namenu uporabe. Motorje lahko uporabljamo za dnevne vožnje, za dolga potovanja, za motošport: cestno oziroma hitrostno dirkanje, pa tudi za premagovanje ovir zunaj naselij in cest, torej na naravnih, zahtevnih in zelo zahtevnih terenih. Glede na osnovni namen in izbrano vrsto motorja tako potrebujemo tudi ustrezne pnevmatike.

Motoristične pnevmatike Petrol

Glede na osnovni namen in izbrano vrsto motorja potrebujemo tudi ustrezne pnevmatike.

Pnevmatike za cestne motorje

Pnevmatike s tako imenovanim cestnim profilom so namenjene za uporabo pretežno na asfaltiranih cestiščih. Mednje se uvrščajo pnevmatike za mopede, za cestne touring in za dirkalne motorje. Nesmiselno bi bilo trditi, da vozniki športnih turističnih motorjev ne potrebujejo kakovostnih pnevmatik, ker se večinoma vozijo počasi in praviloma bolj ali manj po urejenih cestah. Že res, da so razmere na urejenih cestah bolj ali manj znane, so pa lahko toliko bolj nepredvidljive vremenske razmere. Na pot se odpravite v lepem, sončnem in suhem vremenu, nenadoma pa vas ujame nevihta: oblekli boste nepremočljiv kombinezon in nadaljevali pot. Z istimi pnevmatikami seveda. Oprijem na mokri podlagi bo spremenjen in slabši, posledično pa bo nadaljnja vožnja bistveno manj varna.

Tudi lastniki cestnih motorjev lahko izbirate kakovostne moto pnevmatike za vse cestne motorje med številnimi priznanimi proizvajalci, kot so: Bridgestone, Continental, Dunlop, Heidenau, Maxxis, Metzeler, Mitas, Michelin in Pirelli. Izberite pametno.

Pnevmatike za enduro motorje

Enduro je motociklistični šport, pri katerem tekmovalci večinoma dirkajo na izvencestnem (offroad) terenu in preko različnih ovir. Enduro motorna kolesa so podobna tistim za motokros, nekatere komponente pa se vendarle razlikujejo.

Specializirani, najbolj prepoznavni proizvajalci Enduro motornih koles so predvsem Honda, KTM, Gas Gas, Kawasaki, Suzuki in drugi. Enduro gume so primerne za vožnjo tako po asfaltnih podlagah, kakor tudi izven utrjenih in urejenih asfaltnih poti. Gre torej za specialne pnevmatike, ki se uporabljajo za praktično vse enduro motorje, izbirate pa jih lahko med številnimi vrhunskimi proizvajalci pnevmatik, kot so Mitas, Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin in Pirelli.

Pnevmatike za fimenduro motorje

Specialne tekmovalne pnevmatike za zelo zahtevne offroad voznike so primerne za skoraj vse fimenduro motorje. Gre za različico specialnih, dvonamenskih športnih pnevmatik, ki so zaradi svoje robustnosti še posebno primerne za vožnjo po neutrjenem terenu in tudi po cesti v razmerju 50:50. Pnevmatike te vrste lahko prav tako izbirate med priznanimi proizvajalci in uradnimi dobavitelji specialnih pnevmatik za moto šport (Mitas in Michelin).

Moto cross pnevmatike

Tudi v skupini pnevmatik, prilagojenih za moto cross, lahko izbirate med kakovostnimi pnevmatikami najbolj prepoznavnih proizvajalcev pnevmatik, kot so Bridgestone, Continental, Dunlop, Heidenau, Maxxis, Metzeler, Mitas, Michelin in Pirelli.

Scooter pnevmatike

Vsekakor lahko tudi skuter motor opremite z odličnimi, kakovostnimi pnevmatikami in si s tem zagotovite odličen oprijem v zavojih in bolj gladko, predvsem pa varnejšo vožnjo. Skuterji so priljubljeni predvsem med mladimi motoristi in so pogosto prvi motorji mladih voznikov, zato je varnost in zanesljivost pnevmatik za takšne neizkušene motoriste še posebej pomembna. V tej skupini pnevmatik lahko izbirate med proizvajalci Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin, Mitas, Pirelli, Vredestein.

Kdaj zamenjati pnevmatike na motorju?

Moto pnevmatike se po navadi menjajo glede na njihovo izrabljenost. Tovarniški profil moto pnevmatik se praviloma giblje med 5 in 7 mm, globina profila pa se tudi sicer razlikuje, tako pri sprednjih in zadnjih pnevmatikah (sprednje pnevmatike imajo zaradi manjše obremenitve s težo praviloma manj uporabnega profila kot zadnje), kot glede na vrsto motorja (gume za cestne motorje imajo proti robu manjši profil, medtem ko imajo motokros pnevmatike enakomeren profil). Zakonsko gledano se mejna vrednost profila giblje med 1 in 1,6 mm globokega profila. Obraba se praviloma ocenjuje po zadnji pnevmatiki, ki je izpostavljena večjim obremenitvam. Če je globina profila nižja od zakonsko določene ali če plašč kaže vidne znake obrabe, je vsekakor čas za menjavo pnevmatik. Vendar pa obraba ni edini razlog za menjavo, tu so še staranje gume in deformacije.

Okvirna življenjska doba moto pnevmatike je dve polni sezoni, za motoriste, ki se z motorjem vozijo premalo, da bi gume v eni sezoni obrabili. Plašči se namreč tudi čez zimo starajo in ne glede na to, da motor malo uporabljate, izgubljajo prožnost. Kadar motor veliko časa stoji, se lahko točkovna obremenitev prenese tudi na pnevmatiko in to vpliva na njeno funkcionalnost.

Tekalna površina pnevmatike mora biti lepo in enakomerno eliptično napeta, izrabljena pnevmatika pa te eliptičnosti nima več. Takšno obrabo opazite, če pnevmatiko pogledate od zgoraj navzdol in je sredinski pas vidno sploščen. Čeprav je na zunanjih tretjinah profil še v skladu z zakonskim minimumom, tako obrabljena pnevmatika predstavlja nevarnost za motorista, saj se na vožnjo z obrabljeno pnevmatiko privadi in sploh ne čuti njenih pomanjkljivosti vse dokler ne zapelje v situacijo, ki ji niti pnevmatika, niti njegove motoristične sposobnosti, niso več kos.

Zavoljo varnosti je nujno poudariti še, da različnih znamk in različnih modelov moto pnevmatik nikoli ne kombiniramo. Za obe kolesi izberemo pnevmatike v predpisanih merah, s predpisanim hitrostnim indeksom in predpisanim indeksom obremenitve/nosilnosti.

Kako preveriti tlak v pnevmatiki?

Na varno vožnjo ne vpliva samo obrabljenost pnevmatik, pač pa tudi tlak v pnevmatikah. Predpisani tlaki se razlikujejo glede na znamko in tip motocikla, namembnost in tip pnevmatike, pa tudi glede na obremenjenost motocikla (prtljaga, sopotniki, …). Priporočljiv tlak za posamezen tip motorja je naveden v navodilih za uporabo motorja, na splošno pa velja, da se pnevmatike cestnih motorjev praviloma polnijo na 2.5 in 2.9 bara, za dirkalne motorje imajo pnevmatike nižji tlak, za motokros pnevmatike in pnevmatike drugih terenskih motorjev pa je dovolj že samo 0,90 in 0,65 bara. Če imate pri preverjanju tlaka težave zaradi težko dostopnega ventilčka, priporočamo nakup 90-stopinjskih ventilčkov.

Kako zamenjati moto pnevmatiko doma?

Čeprav je najbolj priporočljivo, da to delo prepustite strokovnjakom v vulkanizerski delavnici, pa lahko manjše moto pnevmatike, če imate na razpolago ustrezno orodje za demontažo in montažo, zamenjate tudi sami doma.

Potrebovali boste:

  • orodje za demontažo gumi ventila
  • orodje za odstranitev pnevmatike s platišča
  • 3x zaščita za platišče
  • 3x montirno orodje (montirač)
  • kremo za montažo in milo
Kako poteka demontaža stare gume za motor?

Pnevmatiko skupaj s platiščem odstranite z motorja in izpustite zračni tlak – s posebnim orodjem za demontažo odstranite zračni ventil. Pnevmatiko položite na orodje za odstranitev pnevmatike s platišča in jo z nekaj pritiski ločite od platišča. Zaščitite platišče s tremi zaščitami in nato s tremi montirnimi orodji (montirači) v smeri urinega kazalca pričnite z dvigovanjem pnevmatike od roba platišča. Pnevmatika mora na eni strani izstopiti iz ležišča, kar bo šlo lažje, če boste rob pnevmatike predhodno namazali z milom ali kremo za montažo. Če je v pnevmatiki zračnica, jo odstranite in na koncu odstranite še celotno pnevmatiko s platišča.

Kako se lotiti montaže nove moto pnevmatike?

Tako pnevmatiko kot samo platišče namažite s kremo ali milom, da bo prvi obok pnevmatike enostavno skočil v platišče. V kolikor ima guma novo zračnico, pred montažo pnevmatike čez rob platišča, namestite še slednjo. Preostali del pnevmatike namestite na platišče s pomočjo več montirnih orodij in si pomagajte s pritiskom kolena (lahko vam pomaga tudi drugi monter). Ko vam uspe spraviti celotno pnevmatiko na platišče, previdno namestite ventil zračnice in pričnite polnjenje pnevmatike z zrakom. Ko bo zračnica napolnjena, preverite, če se je pnevmatika usedla v svoje ležišče (zaslišali boste dva klika, ki pomenita, da se je guma fiksirala na platišče) in šele nato montirajte platišče nazaj na motorno kolo, ga napolnite do pravilnega tlaka in po potrebi centrirajte.

Pred nakupom motorističnih pnevmatik

Danes so motoristom na spletu na voljo praktično vse ključne informacije, ki omogočajo optimalno izbiro pnevmatik glede na potrebe posameznega motorista. Pred odločitvijo se tako zlahka, z nekaj kliki, seznanite s številnimi testi motorističnih pnevmatik, skozi katere pridobite ključne informacije in primerjavo kakovosti, opravljeno s strani izkušenih motorističnih strokovnjakov. Priporočljivo je, da se posvetujete tudi s strokovnjaki na Petrolovih prodajnih mestih, primerjate cene posameznih pnevmatik in izkoristite morebitne akcijske ponudbe. Vselej pa upoštevajte svoje izkušnje in način vožnje, po katerem se morate nujno ravnati pri izbiri najboljših pnevmatik. Pri odločitvi za kakovostne pnevmatike naj vas vodi en in edini osnovni cilj: zagotavljanje maksimalne varnosti. S tem je neposredno povezan tudi faktor kakovosti in posledično konec koncev tudi faktor zadovoljstva, udobja in užitkov pri vožnji.